HAT-19-01-0102 szakmai beszámoló, „Őseink-Köröseink”

By | 2022.06.26.

Hetedikesek „Határtalanul” kirándulása

Előkészítő tevékenységek:

A diákokkal ismertettük a Határtalanul program létrejöttének célját. Beszélgettünk Erdélyről és az ötnapos kirándulás állomásairól. Szemléltetésképpen megtekintettünk néhány korábbi években a Határtalanul kirándulásról készült kisfilmet és általunk készített prezentációt, mely az utazáshoz szükséges információkat tartalmazta.

Kirándulás: 2022. május 23-27.

első nap:

Nagyszalontára, Arany János szülőhelyére utaztunk, ahol megtekintettük szülőházát. Sétát tettünk a városban, ahol híres magyarok emlékműveit néztük meg. A katolikus templomnál meghallgattuk a ,,Kossuth Lajos azt üzente” című magyar népdalt. Ezt követően a Csonka toronyhoz látogattunk el. Délután megérkeztünk várasfenesi szálláshelyünkre. Kis pihenő után túrára indultunk a falu közelében lévő Bélavár romjaihoz. Útközben megfigyeltük a természetes vizekről tanultakat, a növény-és állatvilágot. A szálláson Arany János életéhez kapcsolódó feladatokat oldottak meg a gyerekek. Mindenki megoszthatta a kirándulás élményeit és fényképeit is. A napot focimeccsel zártuk.

második nap:

Reggel találkoztunk a várasfenesi gyermekekkel iskolájukban, majd átadtuk nekik és tanáraiknak az ajándékokat. Elindultunk egy egész napos közös kirándulásra. Első állomásunk a magyarremetei Árpád-kori templom volt, ahol 600 éves freskókban gyönyörködhettünk. Következő megállónk a Farcu kristálybarlang volt, ahol megtudhattuk, hogy a bauxitbányászat közben találtak rá a kristályokra. A harmadik célállomáson, a Kiskohi-Medve barlangban a fizikai és kémiai ismereteinkkel magyaráztuk a cseppkőképződést. A diákok örömére láthattuk azt a medve csontvázat, amelyről elnevezték a barlangot. Visszaérkezéskor kölcsönösen bemutattuk iskoláinkat, műveltségi vetélkedőt szerveztünk, melynek témája közös folyónk, a Körös volt. Este napzáró barátságos focimeccset játszottunk.

harmadik nap:

Útban Torda felé megálltunk a Sebes-Körös eredetét jelző emlékhelynél. Megbeszéltük a Fehér-Fekete-Sebes-Kettős-Hármas-Körös elnevezéseket, e folyók vízrajzi jellemzőit. Az esős idő miatt a Tordai–hasadékot csak messziről láthattuk, sajnos nem tudtunk túrázni. Elmeséltük a hasadékhoz fűződő legendákat és a valódi kialakulásának történetét. A sóbányában tartalmas és élményekben gazdag időt töltöttünk. Nagyon tetszett a tanulóknak a bánya kialakulásának története, a kiállított tárgyak és a bányászati technikák. Felültünk az óriáskerékre és eveztünk a tóban. Az estét a napi események megbeszélésével kezdtük, majd quiz feladatokkal elevenítettük fel a látottakat. Előrevetítettük a negyedik nap programját. Vacsora után a helybeli gyerekekkel fociztak diákjaink.

negyedik nap:

Reggeli után túrázni indultunk a Boga-patak völgyébe. Felkerestük a Schmidl- és a Háromkirályok vízesést. Gyönyörködtünk a Bihar-hegység nyújtotta kilátásban, természetes növényzetében. Láttunk foltos szalamandrát és folyami rákokat is. Élveztük a tiszta hegyi levegőt, ennek kapcsán beszéltünk az egészséges életmódról, a környezetvédelemről. A kirándulás után rajzokat készítettek a gyerekek élményeikről. Ezen a napon sem maradhatott el az estét lezáró focimeccs a falubeli gyerekekkel.

ötödik nap:

Az ötödik napon búcsút vettünk szállásadóinktól és a falutól, majd elindultunk Nagyváradra. ahol az Ady Endre Gimnázium ballagásának részesei lehettünk, melyet a székesegyházban tartottak. Megcsodáltuk a város építészeti remekműveit, műemlékeit. Ady Endre egykori kedvenc helyénél, a Royal kávéháznál jártunk. Fényképeket készítettünk a Holnaposok szoborcsoportnál a főutcán. Kora este érkeztünk meg Békésre.

Értékelő tevékenységek:

értékelő óra:

A kirándulás résztvevői fotók, videók és projektmunkák bemutatásával számoltak be az ötnapos út élményeiről és próbáltak kedvet csinálni a leendő hetedikeseknek az elcsatolt magyar területek megismeréséhez.

témanap:

A nemzeti összetartozás napján a kirándulásban résztvevő gyerekek megemlékeztek az 1920-as trianoni békeszerződés aláírásának évfordulójáról, június 4-éről. A történelmi események felidézése után meséltek az erdélyi élményekről, az ott élő magyar gyerekek életéről, mindennapjairól és magyarságtudatukról.

Képek a kirándulásról: