Határtalanul! Erdélyben – 2015

A „Határtalanul” pályázatnak köszönhetően május 25-29. között 5 élményekkel teli napot tölthettünk el Erdélyben, Válaszúton, a Kallós Zoltán Alapítvány kollégiumában. A kirándulásunkon csodálatos tájakkal ismerkedhettünk meg, történelmünkről és irodalmi életünk nagy alakjairól szerezhettünk élményszerű ismereteket.

Első nap:

Sok-sok előkészítő és szervező munka után reggel 6-kor végre elindultunk az iskola elől egy ötvenfős busszal Irénke nénivel, Laci bácsival, Ancsa nénivel és Gabi nénivel.  A határt Méhkeréknél hagytuk el, ahol a határőrök megnézték mindenkinek a személyi igazolványát. Nagyszalontán keresztül utaztunk Nagyváradra, ahol a sétálóutcában felkerestük Ady Endre szobrát, a Körös-hídról gyönyörködtünk a csodálatos kilátásban. Tovább haladtunk a Királyhágó fele, ahol megálltunk a környező hegyekben gyönyörködni.  Ezután Zsibón megnéztük a Sárkányok kertjét, ahol érdekes alakú sziklák között sétáltunk és fotózkodtunk. A délutáni órákban megérkeztünk a válaszúti szállásra, ahol elfoglaltuk a szobákat, megvacsoráztunk.

2. nap:

Reggeli után Kolozsvárra utaztunk, ahol első programunk egy, a Szamosra épült vízi erőmű megtekintése volt. Itt elektromos áramot termelnek. Ezután bementünk a városba, megcsodáltuk Mátyás király hatalmas lovas szobrát, mögötte a Szt. Mihály templommal, ahová be is mentünk. Ezután elsétáltunk Mátyás király szülőházához, ahol nemzetiszínű szalagot tűztünk az emléktáblára.  Sajnos ezen a napon nem volt jó időnk, végig esett az eső.

3. nap:

Reggeli után elültettük a facsemetét a kollégium udvarában, kötöttünk rá nemzetiszín szalagot is. Ezután 10 óra körül, 12 elsős válaszúti kisdiákkal és tanítójukkal, Melinda nénivel elindultunk Tordára, a sóbányába. Az új bejáraton mentünk be, egy idegenvezető elmondta, hogy kb. még 80-100 évre elegendő só van itt, amivel el tudnák látni a Föld összes lakóját. Sok-sok falépcsőn mentünk le a bánya aljába, ahol billiárdoztunk, pingpongoztuk, néhányan felültek az óriás kerékre is. Ezt követően busszal mentünk tovább a Tordai-hasadékhoz, ahol a Hesda patak mentén,  4 fahídon átkelve csodáltuk a sziklákat, egy barlangba is felmásztunk.  A hasadék végén Szent László pénzt is kerestünk, a szerencsésebbek találtak is néhányat. Nagyon borult volt az ég, de eső nem nehezítette a dolgunkat a mászásnál. A nap végére jól elfáradtunk, jóízűen fogyasztottuk el a finom vacsorát.

4. nap:

Néhány érdeklődő tanulóval megnéztük Kallós Zoltán Kossuth-díjas néprajztudós gyűjteményét, ahol sok szép festett bútort, használati tárgyat, szőttest, viseletet, szobabelsőt láttunk, elmondták, hogy mi honnan való, hogyan használták, melyek a jellegzetes színek, minták. Ezután a csapat két részre vált: a lányok hozzáláttak az ebéd elkészítéséhez: üstben paprikás krumplit főztek kolbásszal, míg a fiúk a kilencedikes válaszúti kollégista fiúkkal barátságos focimeccset játszottak a közeli füves focipályán. Az összecsapást a békési fiúk nyerték 7:3-ra. A meccs után közösen elfogyasztottuk a finom ebédet, elpakoltunk, és elmentünk a dézsi mozdonygyűjteményt megnézni, ahol többek között régi gőzmozdonyt is láttunk, sokan fel is másztak rá. Miután hazaértünk, az alsós gyerekeknek átadtuk szerény ajándékunkat: plüssállatokat, társasjátékot, mesekönyveket, amit nagy örömmel helyeztek el a játszószobájuk polcain.

5. nap:

Reggelizés, bepakolás után elindultunk hazafelé. Útközben betértünk Torockóra, ahol a főtéren sétáltunk, megcsodáltuk a Világörökség részeként nyilvántartott parasztházakat, elsétáltunk a Székelykő lábához. Megtudtuk, hogy a Székelykőnél  kétszer kel fel a nap. Az ajándékboltokban apró emléktárgyakat vettünk. Továbbmentünk Torockószentgyörgyre, felmásztunk a várhoz, mégpedig a nehezebbik úton, de megcsináltuk!! Visszafelé megálltunk Nagyszalontán, a Csonka-toronynál csoportképet készítettünk, a város közepén lévő parkban megkerestük Arany János szobrát, tollára nemzetiszín szalagot tűztünk, megvártuk a templomtoronyból minden egész órakor felhangzó magyar zenét.  Visszafele is a méhkeréki határátlépőt jöttünk, s este fél 8 körül szerencsésen, élményekkel telve hazaérkeztünk!

Bejegyzés megosztása Facebookon

www.remenyhir.hu

Belügyminisztérium
Nemzeti Kulturális Alap
Az Intézményünk aktuális hírei, eseményei
Két hét egy mese, III. helyezés!

Iskolánk 3. és 4. évfolyamos tanulói ebben a tanévben is lelkesen vettek részt a Püski Sándor Városi Könyvtár szervezesében megvalósuló, több fordulót érintő Két hét egy mese című pályázaton.