Határtalanul! Az Al-Dunától a Balatonig – 2019

„Az Al-Dunától a Balatonig Temesváron és Békésen át.”

HAT-18-02-0041 – Együttműködés középiskolák között

A békési reményhír Intézmény Erdős Kamill Szakközépiskolájának kirándulása Erdélybe, illetve a temesvári Bartók Béla Elméleti Líceum tanulóinak kirándulása Magyarországra.

Előkészítő tevékenységek:

• Gyűjtőmunka a kirándulások helyszíneivel kapcsolatban.
  • Interaktív prezentáció készítése az utakkal kapcsolatban.
  • Előkészítő óra: Dávid Katalin, Szollárné Lovas Györgyi és Vári László pedagógusok ismertették Erdély történelmi és földrajzi helyzetét, különös tekintettel az ott élő magyarsággal kapcsolatban. Bemutatásra kerültek a meglátogatandó helyek, nevezetességek. Felhívták a figyelmet a helyes viselkedésre, az utazással kapcsolatos tudnivalókra.

Az első kirándulás – 2019. 05. 21-24.:

1. május 21-én indultunk 4 napos „Határtalanul” kirándulásra Temesvár és Herkulesfürdőre. A gyulai határátkelőhelyet átlépve Temesvárra utaztunk, ahol már vártak bennünket a Bartók Béla Elméleti Líceum tanulói és nevelői. Bemutatták az iskolájukat, megnéztük a tantermeket és megismerkedtünk azokkal a tanulókkal, akik a következő napokban velünk lesznek, illetve június 4-én Magyarországra jönnek.

Az iskola történelem szakos tanára volt délután az idegenvezetőnk Temesváron. Legelőször ellátogattunk arra az emlékhelyre, ahol 1514-ben Dózsa Györgyöt tüzes trónon kivégezték. A városban tovább sétálva láthattuk a l989-es események helyszíneit és a falakon a golyók nyomait. Belülről is megnéztük az ortodox templomot, majd továbbsétáltunk az Operához és a város főterére. Elköszönve idegenvezetőnktől Herkulesfürdőre utaztunk, a szállásunkra. Vacsora után a város üdülőövezetében sétáltunk.

Szállásunk a 3 csillagos Diana Hotel-ben volt. Tiszta, kényelmes szobák voltak szép kilátással. A reggeli és a vacsora is finom volt.

1. nap: Orsovára utaztunk, ahol a Herkulesfürdőn már látott Cserna folyó a Dunába torkollik. Az előre megbeszélt helyen, a hatalmas sziklába faragott Decebal szobornál hajóra szálltunk, hogy gyönyörködhessünk az Al-Duna nyújtotta szépségekben. A hajóút csodálatos volt a hatalmas sziklafalak közötti Kazán-szorosokban. A Duna egyik partja Románia másik partja már Szerbiához tartozik.

Hajózás után Dunatölgyesnél megmásztuk a közeli hegyet, ahol végig a sárga turistajelzésen haladva elértük a sziklás part tetejét, ahonnan gyönyörű panoráma tárult elénk. Több száz méter magasról láttuk azt a szépséget, amit pár órával előtte a vízről.

Hazafele megtekintettük a Vaskapu I. a vízi erőművet. Orsován betértünk a város templomában, ahol a Szent Koronát őrizték 1849-től l853-ig.

1. nap: Reggeli után indultunk Európa egyik legszebb természeti csodájához a Bigéri-vízeséshez.

Visszaérve Herkulesfürdőn megnéztük a Hétvezér forrást, amelyből érkező gyógyvíznek nagy gyógyító erőt tulajdonítanak az odaérkező fürdőzők. Sétát tettünk Herkulesfürdő óvárosi részén, ahol megnéztük a Sissy-kastélyt, Ferenc József kastélyát, a régi híres fürdő épületét, amely szebb időket is megélt már.

1. nap: Hazafelé úton, Aradon, megnéztük a város főterét és a Szabadság Emlékművet.

Második kirándulás – 2019. 06. 04-07.

1. 06. 04-én délelőtt érkeztek a temesvári diákok Békésre. Bemutattuk nekik iskolánkat. Mivel ez a nap a „Nemzeti Összetartozás Napja”, közösen megemlékeztünk a 99 évvel ezelőtti trianoni tragédia évfordulójáról. Séta keretében bemutattuk városunk nevezetességeit, többek között a trianoni emlékművet, ahol városi megemlékezés is volt. Az iskola ebédlőjében közösen megebédeltünk, majd indultunk a Balatonra. Kora este érkeztünk Siófokra. Elfoglaltuk szállásunkat Hotel Viola ifjúsági szállóban. Még aznap este lesétáltunk a Balaton partjára. A bátrabbak fürödtek is.

Második nap:

Egy balatoni körút állt előttünk. Első állomásunk Keszthely volt, ahol a Festetics kastélyt csodáltuk meg. Utána a Tapolcai tavas barlangban csónakáztunk. A szigligeti várat is megmásztuk. A Badacsony lábánál ebédeltünk, majd következett Tihany. Megtekintettük az apátságot, és gyönyörű balatoni panorámát. Kompon utazva keltünk át a túlsó partra, majd érkeztünk a szállásra. Este moziba mentünk.

Harmadik nap:

Balatonbogláron a gömb-kilátóból néztük a tavat, majd a kalandparkban lévő bob pályán csúsztunk le párszor.

Délután városnézés volt Siófokon, illetve fürdőzés a Balatonban.

Negyedik nap:

Indulás haza. Útközben Szegeden tettünk rövid sétát, és ebédeltünk. Utána irány Békés és Temesvár.

Értékelő tevékenységek:

• Értékelő óra: Röviden értékeltük a kirándulást. Kinek mi tetszett és mi nem. Elégettség mérő kérdőívet töltöttünk ki. Előkészítettük a bemutató óra anyagát.
  • Bemutató óra: Az itthon maradottaknak és a leendő hetedikeseknek bemutató órát tartottunk a kirándulásról. Diavetítés és filmvetítés volt.

Vári László, projektvezető

[Best_Wordpress_Gallery id=”951″ gal_title=”Határtalanul! Az Al-Dunától a Balatonig – 2019″]